måndag 8 oktober 2007

Ledade och intelligenta lastbilar

Utvecklingen av lastbilar har varit förhållandevis långsam jämfört med tåg och bilar. Utvecklingen sedan andra världskriget till idag skiljer sig mycket åt. En lastbil hade då en dieselmotor fram, en förarhytt, ett flak och en koppling till vagnen bakom som då svängde på samma sätt som idag. Andra världskrigets tåg bestående av lok och vagnar skiljer sig extremt mycket från dagens TGV eller Maglev. Även bilarnas prestanda har utvecklats enormt med alla trestaviga förkortningar.

Det borde vara möjligt att tillverka en lastbil med flera leder som en ledbuss eller ett tunnelbanetåg. Alla hjulen borde kunna styra och de i sin tur kan vara styrda av en dator så att man kan få alla hjulen att spåra, dvs. de går i varandras hjulspår även om man svänger. Föraren borde kunna ställa sig längst bak på lastbilen och sakta backa in ekipaget mot en trång lastkaj med en radiostyrd joystick. Så som sker på rangerbangårdar med tåg.

Mellan varje led skulle en kontainersektion kunna rymmas. När maxlängden är 18 m kanske två kontainrarsektioner ryms, dvs med en led emellan, medan det kanske kan rymmas tre kontainersektioner, med två leder mellan, när maxlängden är 25 m. Kontainrarna kan hissas upp över lastbilens maximalt tillåtna takhöjd när den ska lastas från aktern på en terminal så att golvet blir slätt och en truck kan kör in. När den ska åka iväg sänks kontainern mer igen så att endast nödvändig frigång medges och tillåten takhöjd upnås. Lastbilen bör inte byggas med de tunga balkar som vanliga lastbilar är uppbyggda ifrån utan istället bör den hållas samman av fackverken som kontainrarna mellan lederna utgör. På så sätt kan något tons vikt minskas.

Lastbilen blir lättare, får lägre vindmotstånd, kan köras på trängre terminaler och "billigare personal" kan köra fordonen då det är lätt att backa med dem.

Inga kommentarer: