tisdag 2 oktober 2007

Elhybridbil med solceller

Jag tror att konventionella bilar inom kort kommer att utrustas med större batterier för att möjliggöra viss körning utan bensinmotor. För att minska bensinförbrukningen har redan nu konventionella BMW-bilar utrustats med intelligenta generatorer som bara belastar motorn med laddning när föraren minskar på gasen eller bilen bromsar. Nästa steg är förstås elektriska bromsar som tar tillvara rörelseenergin och laddar batterier. Det sker redan sedan två decennier med X2000-tåg som laddar tillbaka ström på nätet när tågen bromsar.

Batterier som driver elmotorer som sitter i de hjul som inte är kopplade till bensinmotorn skulle fungera mycket bättre i stadstrafik än vanliga bilar med växellådor. När det är köbildning eller långsam stadstrafik är verkningsgraden (bensinförbrukning/km) mycket dålig för en bil med bensinmotor och växellåda. Det är dessutom väldigt obekväm körning. En konventionell bil som kompletterats med ett större batteri och elmotorer, som laddar vid inbromsningar, har mycket högre verkningsgrad och kommer att upplevas som mer komfortabel.

Det faktum att elbilar måste laddas väldigt ofta är en väsentlig begränsning för deras kommersiella framgång. Jag tror emellertid att konventionella bilar kommer att utrustas med solceller på taket och på motorhuven som laddar batterier när bilen står parkerad utomhus. Det går uppenbarligen att få fram stora mängder energi genom solceller eftersom solcellsbilar kan komma upp i 145 km/h utan batterier. Vissa lyxbilar använder idag solceller på taket för att driva luftkonditioneringen när bilen är parkerad. Lagras energin från ett par dagars parkering bör det räcka för långsam stadstrafik i ett par mil.

För många storstadsbor skulle en komplettering av den konventionella bilen med ett litet men högeffektivt batteri som räcker ett par mil och solceller som helt automatiskt laddar batterierna vara kostnadseffektivt och bekvämt. Den vanliga bensinmotorn startas när det finns behov av kraftigare acceleration eller högre fart eller när batterierna är slut. Reser man sällan och lite längre, typiska helgbilen, kan det vara lönsamt med ett lite större batteri. Dagspendlarna kan ha ett mindre och lättare batteri som hinner laddas under en dag. Jag tror att detta kommer att vara ett tillval till helt vanliga bilar som kommer inom kort. Då det minskar bränslekostnaderna mer än andra miljöbilar, utan att vara obekvämt, tror jag att det kommer att vara en stor kommersiell framgång.

Inga kommentarer: