söndag 11 november 2007

Minskat däckslitage på flyg

Om man utformar fälgarna på flygplanens hjul så att de börjar att rotera av fartvinden kan däckslitaget minska radikalt vid landningarna. Fälgarna kan antingen vara formade som skovlar liknande vindmätare eller som turbiner. Beroende på den precisa utformningen kan man säkerligen få hjulen att rotera väldigt nära den hastighet som planet har när det landar i lätt motvind, vilket är en normallandning. Idag är hjulen helt stilla och i regel blir det ett fem-tio meter långt märke i landningsbanan när de ska komma upp rätt rotationshastighet vid landningarna. Slitaget kostar flygbolagen mycket i form av att hjulen måste bytas ofta och gummiresterna på landningsbanan är säkerligen inte önskvärda.

1 kommentar:

rostarn sa...

Hej Johan!
Såg just en film där ett flygplan landade och det uppstod ett "gummimpln" vid marksättnignen (heter det så?).

Började klura på om det inte kunde vara idé att få rotation på hjulen före landning. Skissade lite på det. Gjorde sedan en sökning och fann din blogg. Det är ju ett bra tag sedan du skrev detta inlägget.

Har du gjort något vidare med det? Eller har någon annan?

Tänker att det också kan vara en fördel med roterande hjul att man får en säkrare landning. Greppet bör ju bli bättre från första stund hjulen tar mark.

Lev väl
// Leif