måndag 19 november 2007

Linbana som kollektivtrafik

Mellan Hornstull och Tekniska högskolan i Stockholm skulle man kunna ersätta 4:ans buss med en linbana av den typ som används i Barcelona. Det kostar betydligt mindre än tunnelbana men går fortare än buss. Antag att man sätter upp sex stycken master med en kilometers mellanrum vid KTH, Odenplan, St Eriksplan, Fridhemsplan, Långholmen och Hornstull. Masterna behöver kanske vara 100 meter höga för att kabinerna ska kunna hänga fritt mellan de sex masterna. Det borde gå att ha två minuters trafik om kabinerna åker 40-50 km/h mellan masterna, då skulle det ta 10 minuter att åka hela sträckan på 5 km. Kabinerna, som kan rymma ett 100-tal passagerare, behöver inga förare utan det räcker med övervakningskameror och högtalarsystem. Det bör vara stora hissarna som tar passagerarna upp till masternas "perronger" där det även lämpar sig att ha caféer och barer.

Inga kommentarer: